دانش آموز شماره 13

خلوتی برای ساده نویسی

دانش آموز شماره 13

خلوتی برای ساده نویسی

دانش آموز شماره 13

نویسندگان

همه چیز برای شاگرد اوّل شدن مهیّاست.

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳ ب.ظ

چندسال قبل پذیرای تعدادی مهمان عزیز بودم که بعد از چند روز افتخار میزبانی، زمان بازگشتشان فرا رسید. رفتیم به سمت فرودگاه. البته هوای خراب و مه آلود، نوید لغو پرواز را می داد و بعد از ورود به سالن فرودگاه همانطورکه حدس زده بودیم به علت خرابی هوا و مه شدید، همۀ پروازها از تمامی ایرلاینها ازجمله پرواز مهمانانم لغو شده و مسئول محترم مربوطه به ما فرمود که فردا صبح مراجعه کنیم.

در این مدت کوتاه، صحنه های جالبی را شاهد بودیم. ازدحام عجیبی در سالن ایجاد شده و درگیری بعضی از هموطنانمان با کارمندان، صحنه ها را جالب تر و صد البته ناراحت کننده تر می کرد به علاوۀ فحاشی های زشت و حتی یکی دو مورد درگیری فیزیکی که منجر به مداخله نیروی انتظامی شد!

بعضی از مسافرین آنقدر طلبکار و بی منطق بودند که گویی مسئول بیچاره صدور کارت پرواز باعث لغو پرواز شده و با کتک خوردن احتمالاً مجوز پریدن هواپیما را صادر خواهد کرد!

البته ناگفته نماند به گفته یکی از مسئولین ترافیک پرواز که با یکدیگر همصحبت شدیم، از ظهر آن روز هیچ پروازی قادر به نشستن در فرودگاه نبوده و حتی چند هواپیما هم به علت عدم دید مناسب از نزدیکی فرودگاه مجبور به بازگشت شده بودند.

باری. بعد از تماشای آن صحنه های ناراحت کننده عازم منزل شدیم. اما دقیقاً بعد از خروج از ساختمان فرودگاه، صدای غرش مهیبی به گوشمان رسید که خبر از نشستن یک هواپیما بر روی باند داشت! برایم بسیار عجیب بود که این دیگر چه پروازی است؟! فضولی ذاتی بنده(بخوانید کنجکاوی!) باعث شد تا دوباره به سمت سالن برگردم برای ارضای حس کنجکاوی.

 همزمان با ورود به سالن، بلندگو چنین اعلام کرد:

پرواز شماره ... هواپیمایی معراج از ... هم اکنون به زمین نشست!

دوست عزیز مسئول ترافیک پرواز را پیدا کرده و جریان را پرسیدم.

چنین پاسخ داد: معراجه عزیزم! معراج.

پرسیدم مگه چه فرقی میکنه؟! (البته احساسم می گفت که سوال کودکانه ای پرسیدم!)

 خنده اش به تنهایی پاسخ به سوالم بود!

گفت: دیدی که همۀ پروازها لغو شده. الان بهترین هواپیماها و خلبانان در اختیار این ایرلاین هستند

(لازم به ذکر است که اولاً ایشان از پرسنل معراج نبودند ثانیاً بنده فقط نقل قول را عرض کردم . راست و دروغ داستان گردن خود این بزرگوار!)

این اتفاق باعث گردید ذهنیت من که تا قبل از آن، شرکتهای ایران ایر و ماهان را در اولویت ایرلاینهای کشورمان قرار داده بودم تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گیرد و صد البته خوشحال شدم از اینکه خلاء عدم احساس امنیت در پروازهای کشور توسط یک شرکت تازه کار پوشش داده شده است.

با توجه به رقابت بسیار شدید برندها در حوزۀ تبلیغات و برندینگ و بازاریابی، گاهی نیز چنین می شود که یک اتفاق ناخواسته(!) و بدون زحمت(!) باعث مثبت شدن چهرۀ یک برند در ذهن مخاطب می گردد.

بنابراین مدتی بعد که برای یک سفر کاری عازم تهران بودم این بار عمداً بلیت معراج گرفتم. (برخلاف روال معمول که در سفرهای کاری اعتبار برند در رقابت و رویارویی با زمان محدود، معمولاً به زانو درمی آید و سرانجام هم مجبور می شویم به جای هواپیما با اتوبوسهای پرنده سفر کنیم!)

پرواز حدود 15 دقیقه تاخیر داشت. خلبان هم چندبار برای این مدت تاخیر کوتاه عذرخواهی کرد آنهم نه یک عذرخواهی عادی برای رفع تکلیف، بلکه از صدای وی بخوبی می شد ناراحتی اش را تشخیص داد!

جوّ اولیه، نشان از مشتری مداری و خدمات خوبی داشت. پرواز هم به خوبی انجام شد. درمجموع همه چیز در راستای یک پرواز ایده آل و راحت (البته با توجه به استانداردهای پایین خطوط هوایی کشورمان) فراهم بود.

دیگر چه می خواهیم؟!

بعد از آن هم گشت و گذاری در اینترنت داشتم و دیدم ناوگان این شرکت کلاً شامل 5 ایرباس پیشرفته (در مقایسه با دیگر هواپیماهای کشورمان) می باشد.

البته شنیدم جدیداً ناوگانش را گسترش داده است. همچنین یکی از هواپیماهای تشریفات مخصوص جابجایی سران کشور هم متعلق به این ناوگان است.

مضافاً اینکه یک مرحله فرود اضطراری نه چندان جدی در فرودگاه تبریز آنهم در مدت 6 سال سابقه کاری، نسبتی اطمینان بخش را در مقایسه با دیگر ایرلاینهای کشورمان به مخاطب حساس به ایمنی پرواز القا می کند (این آمار مربوط به دیروز است! فردا را خبر نداریم!)

به علاوه دارا بودن عنوان کم تاخیرترین شرکت هواپیمایی کشور، همراه داشتن بالاترین گواهینامه تعمیر و نگهداری و همچنین رکورد طولانی ترین پرواز ایرانی به منظور جابجایی وزیر امور خارجه کشورمان (در سال 95) که مجموع این اطلاعات را می توان میخ های دیگری دانست بر محکم کاری مثبت نشان دادن این برند در ذهن مخاطب.

روی دیگر سکّه

برای اینجانب که همواره سعی کرده ام عدم قطعیت در نوشته هایم وجود داشته باشد بکار بردن عباراتی مثل بهترین، بدترین، اولین و ... سخت است. اما اینطور به نظر می رسد که همه چیز برای اول شدن معراج در رقابت بین شرکت های هوایی کشورمان مهیا باشد.

با این حال، بدون تعارف عرض می کنم احساس درونی ام، اینطور ندا می دهد که اگر این شرکت، زمان و وسواس زیادی را صرف خرید بهترین ایرباس های کشور نموده اما برای انتخاب نام و لوگو و طراحی سایت (و با کمی جسارت) انتخاب کارکنان بسیار با عجله طی طریق نموده است!

شخصاً کمی با تناسب کلمه معراج برای یک ایرلاین مسافری مشکل دارم!

(به پ.ن مراجعه شود)

همچنین معتقدم که این شرکت شاید می توانست لوگویی بسیار زیباتر و بهتر را طراحی کند.

البته هردوی این موارد صرفاً احساس شخصی بوده و اینجانب کمترین سررشته ای در حوزه طراحی لوگو ندارم. همچنین شاید بهتر باشد در مورد فلسفۀ وجودی یوزپلنگ در دل آسمان هم چندان کنجکاو نباشیم!!!

(که تب چند ساله اخیر تعدادی از برندها شده)

قطعاً پارامترهای انتخاب بلیت در سفرهای خانوادگی متفاوت از سفرهای کاری بوده و در اینجا مهارت مهمانداران نقش پررنگ تری به خود می گیرد. چرا که فرود اضطراری برای هر پروازی امکان وقوع دارد و اینجا این مهمانداران مودب و مهربان هستند که تواناییها و تجربیاتشان سرنوشت ساز می باشد.

با نگاهی به سایت اصلی این شرکت، دیدن تصویر دو خلبان میانسال همانقدر حس خوب مهارت و امنیت را در منِ مخاطب ایجاد کرد که دیدن تصویر مهمانداران جوان این شرکت حس عدم اطمینان را !

در مجموع این چند مورد را عرض کردم که بهرحال میخ و نعل را به اندازه مورد عنایت چکش قرار داده باشم. البته بحث ورود هواپیماهای جدید و پیشرفته به کشورمان می تواند مزیت رقابتی اصلی این شرکت که مدرن بودن ایرباس هایش(به نسبت دیگر هواپیماها در کشورمان) بود را تحت الشعاع قرار دهد و شاید بهتر باشد که صاحبان تصمیم در این شرکت ارزشمند از هم اکنون به فکر راهکارهای بهتری در حوزۀ بازاریابی باشند.

درنهایت ضمن تاکید مجدد بر اینکه پتانسیل این شرکت را برای اولین بودن بسیار بالا می بینم، آرزو می کنم ای کاش همواره تنها مواردی که از مهمانداران پرواز در خاطرمان می ماند لبخندها ، مهربانیها ، خدمات لوکس و برخوردهای گرم آنها باشد و هرگز روی دیگر سکه را نبینیم.

********************************************

 پ.ن) در راستای عدم هماهنگی واژۀ معراج برای یک ایرلاین، یکی از اعضای بزرگوار بلاگ بیان، کامنتی بشرح زیر ارسال نمودند که از ایشان سپاسگزارم:

در تایید فرمایشتون راجع به نامناسب بودن نام معراج بعنوان برند یک شرکت هواپیمایی عرض می کنم که اکثریت جمعیت تهران حداقل یکبار گذارشان به بهشت زهرا می افتد و در آنجا تابلوهای راهنمای زیادی با عنوان «سالن معراجی ها» که معرف سالن های غسالخانه است را دیده اند. بنابراین این عدم تناسب نام، بنظر من یک حس شخصی نیست بلکه حکایت از نداشتن آگاهی انتخاب کنندگان دارد.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.