بـه همیـن سـادگـی

دانـش آمـوز شـمـاره ۱۳

بـه همیـن سـادگـی

دانـش آمـوز شـمـاره ۱۳

بـه همیـن سـادگـی

شعورم در حـدّ همین نوشـته هاست. کم و زیادش رو به بزرگی خودتون ببخشین. ممنون

نویسندگان

فرافکنی ایرانیزه

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۱ ق.ظ

تابحال دقت کردین که در سوانح جاده ای کشورمون، همیشه از مدیرعامل شرکت خودروساز و وزیر صنعت و معدن گرفته تا آبدارچیِ نمایندگیِ فروش خودرو در خیابون پشتی خونه مون، و همچنین از وزیر راه و ترابری و رانندۀ گریدر جاده سازی گرفته تا شتر و روباهی که می پرن وسط جاده، همگی در این سوانح مقصر اصلی هستن.

اما یک نفر هیچوقت مقصر نیست:

شخص راننده!

.

.

دقیقاً برخلاف سوانح هوایی که دیوار خلبان از همه کوتاه تره، در سوانح رانندگی مخصوصاً اگه خودرو ایرانی باشه (بالاخص پراید) اصولاً پارامتری تحت عنوان خطای انسانی اصلاً وجود خارجی نداره یا اگه داشته باشه احتمالاً همه انسانها رو شامل میشه بجز راننده.

طرف وسط گرمای 45 درجه جاده با سرعت 145 کیلومتر در ساعت و با خودروی پراید(!) درحال تاختنه که ناگهان لاستیک می ترکه و طبیعتاً 45 تا ملّق هم میزنه. اما خودروساز مقصره که خودروی ناامن تولید کرده! مدیونین اگه فکر کنین راننده گرامی کمترین نقشی در این حادثه داشته.

.

یکی دیگه با پژو 405 و با سرعت 180 تا میره زیر تریلی و از حالت ماده به انرژی تبدیل میشه. اونوقت ایران خودرو مقصره که خودروی ناامن تولید کرده نه مرحوم راننده.

و مثال های مشابه

.

.

فکر بد نکنین!

اجازه بدین موضع خودمو مشخص کنم:

بنده شخصاً مخالف صنعت خودروسازی در ایران هستم. خدای نکرده فکر نکین که دارم ازشون دفاع میکنم. خدا اون روزی رو نیاره که مجبور بشم (علیرغم اینکه مدافع جنس ایرانی هستم) از خودروسازی ایران دفاع کنم. نیم قرن براش صبر کردیم و این بود نتیجه ش. امیدوارم هرچه زودتر درش تخته بشه و ایضاً امیدوارم که خدا از باعث و بانیش هم نگذره که اینهمه سرمایه ملی رو ریخت تو چاه فاضلاب.

.

ولی با یک موضوع مشکل اساسی دارم: فرافکنی عجیبی که بین ملّت وجود داره و آمار سالانه 18000 کشته جاده ای رو فقط گردن ناامنی خودروهای ایرانی میندازن.

در اینکه خودروهای ایرانی امنیت خوبی ندارن شکی نیست.

.

ولی بد نیست اینم در نظر داشته باشیم که تعریف امنیت در خودرو و اخذ استانداردهای ایمنی از موسسات ذیربط که مهمترینش هم (Euro NCAP) هست یکسری پارامترها و اصول خاص خودشو داره.

.

اینطور نیست که فکر کنی اگه با بنتلی کنتیننتال و سرعت 180 بری زیر تریلی، نه تنها چیزیت نمیشه بلکه احتمالاً وقتی از زیر تریلی در میای، قولنجت شکسته شده و خستگیت هم در رفته!

خیر دوست عزیز

.

خلاصه عرضم اینه:

بد نیست جهت انگشت اتهام رو کمی اینطرف تر بگیریم.

یا به تعبیری:

جای سوزن و جوالدوز رو با هم عوض نکنیم!

.

یک سوال:

اگه همین فردا اعلام بشه تمامی پرایدسواران، تشریف بیارن و پرایدها رو تحویل بدن و به جاش یک خودروی همکلاس (مثلاً مزدا 2) تحویل بگیرن و همچنین تمام پژو و سمند سواران، ماشیناشونو بدن و به جاش یک مزدا 3 تحویل بگیرن؛ به نظر شما:

چه تفاوت معناداری در آمار 18000 کشته سالانه ما خواهد داشت؟

پاسخ با شما

.

راهنمایی: چشم ها را باید شست. جور دیگر باید دید. 

۹۴/۰۶/۱۶
سعید یگانه